Technisch & Strategisch partner voor jouw online onderneming

Ben jij wel eigenaar van je website?

Natuurlijk ben ik eigenaar van mijn website! Dat is de eerste reactie die ik krijg als ik deze vraag stel.
Helaas blijkt de praktijk wel eens anders.

Er zijn 3 simpele punten om te controleren of jij daadwerkelijk volledig eigenaar bent van je website.

Waarom is dit eigenlijk belangrijk?

Ik ben van mening dat jouw website een verlengstuk is van je onderneming. Als goed huisvader of huismoeder van je onderneming heb je te zorgen dat je weet wat er reilt en zeilt in jouw onderneming. Al vaak is een website te technisch en wordt dit geheel of gedeeltelijk uitbesteed.
Daar heb ik niets op tegen natuurlijk :-).
Maar, dat moet wel op een verantwoorde wijze gebeuren.

Wat zou jouw reactie zijn op de onderstaande situatie;
Stel je hebt een auto. Een auto onderhouden is technisch werk en tenzij je automonteur bent, zul je al snel je auto jaarlijks naar een garage brengen voor onderhoud.
Dit doe je al een tijdje en het bevalt je prima.
Tijdens een verkeerscontrole wordt je aangehouden en je auto wordt nagekeken en gecontroleerd bij het RDW of de gegevens wel juist zijn; staat de auto wel op jouw naam, is de auto verzekerd etc.
Dan vraagt de agent je opeens, 'heeft u toestemming van de garage om in deze auto te rijden?'
Je kijkt de agent verbaast aan en je zegt 'hoezo, dit is mijn auto.'. De agent in kwestie zegt nee hoor, deze auto staat op naam van de garage.

Wat heeft dit nu met jouw website te maken, zul je denken.

Wat ik in de praktijk al vaak hebt meegemaakt is dat een ondernemer zijn website heeft uitbesteed en er verder nooit naar heeft gekeken en er op vertrouwd dat het allemaal goed zit. Tot op het moment dat om wat voor reden dan ook de ondernemer de website bij een ander wil onderbrengen.

De nieuwe webmaster vraag om de toegangscodes van de website en vraagt om een verhuiscode als de hosting ook wordt gewijzigd. Dan blijkt opeens dat dit allemaal door de vorige 'webmaster' uit gemak (of niet) op de naam van de webmaster staat. Als de relatie goed is gebleven is er waarschijnlijk niets aan de hand, maar in het slechtste geval werkt deze niet mee en ben jij al ondernemer je domeinnaam kwijt.

3 simpele checks om te kijken of jij eigenaar bent van jouw website.

1. Staat de domeinnaam op jouw naam?

  • ga naar sidn.nl (voor .nl domeinnamen) en type je domeinnaam in. In de uitgebreide gegevens kun je dan zien welke naam achter 'houder' staat. Als het goed is staat jouw naam daar of de naam van je onderneming. Staat hier een naam die je niet kent, dan staat de domeinnaam niet op jouw naam en ben je dus geen eigenaar meer van je domeinnaam.
  • voor .be domeinnaam ga naar www.dnsbelgium.be
  • voor .com domeinnamen ga je naar www.checkdomain.com

2. Ben je wel administrator van je eigen website?

  • In dit geval heb ik het over een WordPress of Joomla website. Login op je website en controleer of je rol inderdaad 'admin' is. Is dat niet het geval dan heb je geen volledige controle over je website. Misschien is dat zo afgesproken, dan is er niets aan de hand. Mijn advies zorg dat je altijd een admin account hebt, ook al heb je in dagelijks gebruik een rol als gebruiker. Dat is prima. Heb je geen admin account ga dan in overleg met je beheerder en zorg dat je een admin account hebt.
    Indien je nog een html website hebt, dan is punt 3 van cruciaal belang.

3. Staat de hosting wel op jouw naam?

  • Betaal jij zelf voor je hosting aan een hostingpartij of betaal je aan de webmaster. Als je zelf betaald ga ik er even vanuit dat jij ook volledige controle hebt over je hostinggegevens. Dan is er gelukkig niets aan de hand. Betaal je aan je webmaster, controleer dan of jij ook toegang hebt tot de hosting gegevens zodat je in noodgeval toegang hebt om zelf zaken te kunnen regelen. Als dit zo is, dan ben je eigenaar of heb je controle over je hosting.

Met bovenstaande 3 simpele checks kun jij controleren of je wel eigenaar bent van je website. Klopt één van de punten niet, ga dan zo snel mogelijk in overleg met je webmaster en regel het. Een goede webmaster zal in mijn ogen nooit eigenaar mogen en willen zijn van jouw website.

Laat mij onderstaand weten of het bij jouw goed is geregeld.

GRATIS VIDEO SERIE

Hoe Je Jouw Online Training Veilig
 Aanbiedt

Volg mij op social media

Wil je deze post delen? Gebruik de socialmedia iconen aan de linkerzijkant. Ik ben je dankbaar.

6 Reacties

  1. Bart van den Belt

    Hey Jan,

    Stel dat je een ondernemer bent die niets met techniek hebt of zich vooral wil bezig houden met de content. Is het dan volgens jou verstandig om een website 'te huren'. Software As A Service? Wat is jou idee daarover?

    Antwoord
    • JanEverts

      Dag Bart,

      Als eerste dank je wel voor je reactie.

      Ik weet dat er vele partijen zijn die dit aanbieden, en ik weet ook dat er goede partijen tussen zitten. Ik begrijp dat sommige ondernemers niets met techniek hebben, maar je bent en blijft wel verantwoordelijk voor jouw website.

      Uitbesteden of huren is dan een vraagstuk.

      Mijn voorkeur gaat uit naar uitbesteden en zeker niet omdat dit onder andere mijn dienstverlening is. Ik sta voor open een eerlijke informatie waardoor je als ondernemer een gedegen keuze kunt maken.

      Waarom ik geen voorstander ben van huren staat hieronder:

      - je hebt je te houden aan de installatie van de verhuurder (als deze de juiste tools heeft staan en goed onderhoud, is dat uiteraard geen probleem)
      - maatwerk is vaak niet mogelijk. Als er voor jouw business een specifieke tool is die je nodig hebt, is het antwoord vaak nee, omdat dit niet past in het beleid of systeem.
      - Als je besluit weg te gaan om welke reden dan ook dan krijg je een export van de inhoud van je website, maar dan heb je geen website meer en kun je opnieuw beginnen.
      - Als het verhuurbedrijf stopt, waar is dan je website gebleven?

      Bij uitbesteden kun je exact hetzelfde bereiken als bij huren, met als grote voordeel dat je altijd eigenaar bent en blijft en als je weg wilt bij de partij waar je je diensten hebt uitbesteed heb je nog steeds een website en alle controle.

      Mijn advies is dus uitbesteden en niet huren.

      Antwoord
  2. Yvonne

    Ik ben 100% eigenaar van mijn websites. Pas hem zelf aan, pas alles mobileproof gemaakt en hoef niet te wachten tot iemand er iets op zet wat ik wil.

    Antwoord
    • JanEverts

      Dank je wel voor je reactie Yvonne,

      Top dat alles goed geregeld is. Op deze manier heb jij alle controle en kun je altijd zelf bepalen wat je eventueel zou willen uitbesteden.
      Als je weet hoe het moet, kun je zelf ook bepalen hoeveel tijd het kost en of je dit wil laten doen of niet.

      Een gecontroleerde manier van outsourcing, dat is helemaal waar ik achter sta.

      Antwoord
  3. Willy Slieker

    Beste Jan,
    Sterk. Jij maakt duidelijk een onderscheid tussen huren en kopen, Op sommige punten geef ik je daar gelijk in maar..
    Voordat je een keuze gaat maken tussen huren en kopen moet je eerst in gesprek gaan bij heel veel bouwers en je de volgende vraag stellen.
    Wat wil ik voor de komende jaar of jaren en welke uitbreidingsmogelijkheden heb je als je toch iets anders wilt.
    Ik vindt het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat kopen (uitbesteden) de beste oplossing is. Want voor heel veel mensen is dat namelijk niet zo.
    Neem Jimdo even als voorbeeld, super veel mogelijkheden zowel voor zzp als de kleine mkb-er met opties als producten verkopen en leads verzamelen via een html snippet (code) je kan bijna alles zelf doen en het ziet er gelikt uit. zeker een pluspunt is de support. Ga je zelf iets bouwen met wordpress dan mag jij alles en kan alles doen met je pagina. plugins en templates die je zelf kan kiezen ook hier zitten heel veel gevaren aan. Kortom. de vraag die jij je zelf moet stellen is: wat is het doel van de website voor nu en de komende 2/3 jaar en hoe wil ik mijn website inrichten en dat laatste is iets wat nogal voor problemen zorgt. Iedereen wil een website en hebben vooral heel veel gezien bij andere maar kunnen niet de keuze maken wat ze willen. Ik zeg wel eens na iedere nacht een nieuw idee. Conclusie: voor iedereen is het verschillend het ligt aan de persoon wat zijn doelstelling zijn.

    Antwoord
    • JanEverts

      Dank je wel Willy voor je reactie.

      Natuurlijk is het wat kort voor de bocht en ik ben het helemaal met je eens dat je altijd een goed gesprek moet hebben met de webmaster. Het gaat ook om vertrouwen.
      Het ligt ook helemaal aan het doel van je website en de functies die je hebben. Mijn doelgroep zijn ondernemers die actief zijn met internetmarketing. Dan is het aantal verhuurders met de juiste mogelijkheden opeens heel beperkt geworden.

      Ik vind op dit moment dat je maximaal 1 jaar vooruit kunt kijken. Techniek wijzigt razendsnel en ook de ondernemers wijzigen of stellen hun doelen vaak bij. Wil je blijven inspelen op kansen in de markt dan moet je snel kunnen schakelen. Ik ben dan benieuwd hoe snel 'verhuurders' daar op in kunnen spelen, zij hebben namelijk een groot wagenpark te beheren..

      Mijn advies is gericht op mijn ervaringen en de ervaringen en problemen die ik ben tegengekomen bij mijn klanten.
      Uiteraard is iedereen vrij om een keuze te maken en dat is precies wat ik wil bereiken. Niet iets doen omdat iemand wat heeft gezegd of dat het iemand anders ook goed bevalt, maar eerst kijken wat jij als ondernemer nodig hebt. Dus alle opties bekijken en bewust een keuze maken.

      Overigens zeg ik niet dat uitbesteden de beste oplossing is, maar dat het voor mijn klanten en doelgroep mijn advies is.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright 2017 Websitedienstverlening.nl

Websitedienstverlening is onderdeel van VANUIT JE HART coaching, training & advies.

Pin It on Pinterest

Share This